Praktiska tips
Varsågod! Här följer några praktiska tips som är tänkta att vara till hjälp om det dyker upp problem med elektronik mm i lägenheten.
Klicka på bilderna om Du vill se dom i större format!
Porten.
Öppnas med nyckel, tags eller en fyrsiffrig kod.
Det behövs rejäla doningar för att borra i våra betongväggar?
Föreningen har en slaghammare som Du kan låna.
Kontakta någon i styrelsen om Du vill låna den.
Telefon, TV och dator.
Vi har ett grundavtal med TeliaSonera för leverans av Telia Bredband FiberLan,Telia Digital-tv och Telia Bredbandstelefoni. Huset kallas "fiberhus" hos Telia.
Telia kundsupport: 90 200
Om Du ringer tänk på att dom kommer att begära Ditt kundnummer på 10 siffror som börjar med: B000
Det är inte ovanligt att elektronik/data hakar upp sig, därför kan en första åtgärd vara att bryta strömmen och på detta sätt göra en omstart av enheten.
Förslag till åtgärder, klicka här
Om TV:n beter sig konstigt/ingen bild, beror det ofta på TV-boxen. Gör en omstart genom att bryta strömmen till Boxen (dra ur den lilla runda strömanslutningen på baksidan). Vänta en minut och sätt i sladden igen. Normalt ska det då ske en omstart med inloggning och Din TV ska fungera normalt igen. Om det fortfarande inte blir någon bild, klicka här - Förslag till åtgärder, om inte inte heller detta fungerar bör Du kontakta Telia kundsupport. 90 200
Telia Smart
Utgör nästa steg i kontakten med yttervärlden. Den fördelar signalerna till data, TV och telefon. En inbyggd Router innebär att även trådlös kommunikation fungerar utan extra tillbehör. Gatewaynummer och lösenord till Router hittar Du på baksidan.
Microvågsugnen
Om Mikrovågsugnen slocknar eller beter sig konstigt, kan en lösning vara att bryta strömmen och göra en omstart. Strömmen bryter Du enklast genom att i elskåpet ställa strömbrytaren (FS13) på OFF. Vänta en minut och slå på strömmen igen.
OBS! Detta exempel gäller kopplingen i lgh A52, i andra lägenheter kan Micron vara kopplad till en annan säkring med markering "köksuttag".
Kylskåp/Frys
De kylskåp där den övre delen är kylskåp och undre delen frysskåp ska vara självavfrostande. Konstruktionen med en kompressor till hela skåpet fungerar inte så bra. Det bildas frost i frysdelen och fläkten fastnar. Frysen signalerar genom pip-signaler att temperaturen stiger över -18 grader och displayen blinkar.
Lösningen är att avfrosta frysdelen på samma sätt som "förr i tiden". Var det bättre förr eller .....
Om det inte fungerar kontakta Electrolux service. Uppvit i Kungshörnet tel 018-15 24 20
Golv - skötselanvisningar